مدیریت در حادثه ترور شاه و واقعه لیستر

مدیریت در حادثه ترور شاه و واقعه لیستر

تاریخ ارسال : ۳۰ / بهمن / ۱۳۹۷


 
گفت وگو با حمیدرضا یراقچیان(تهیه کننده سریال "کارگاه علوی ")
مدیریت


 
گفت وگو با حمیدرضا یراقچیان(تهیه کننده سریال "کارگاه علوی ")
مدیریت در حادثه ترور شاه و واقعه لیستر

سایت خبری سیما فیلم/علي اصغر کشاني: 
حمید رضا یراقچیان تهیه کننده سریال" کارگاه علوی"( از جدیدترین محصولات در حال پخش سیما فیلم) به کارگردانی حسن هدایت است. او را می توان تهیه کننده ای مسلط بر کارش و مدیری توانا به شهادت برخی دیگر از عوامل( که با آنها نیز مصاحبه هایی صورت گرفته)  خطاب کرد. یراقچیان بسیار خوش صحبت و آگاهی اش نسبت به وضعیت پروداکشن چه در ایران وچه حتی درسطح دنیا او را به لحاظ نظری و به عنوان مدیر یک پروژه تاریخی، در جایگاه در خور توجهی قرار داده است.

***همکاریتان با آقای هدایت بر چه مبنایی شکل گرفت؟
کارگاه علوی یک با تهیه کنندگی خود حسن هدایت بود و بهترین گزینه برای این ساختار هم قطعا خود ایشان بوده است. چون نویسندگی، تحقیقات و توانایی ایجاد فضاسازی های این دو دهه را خود هدایت داشته است. ما آلترناتیو دیگری هم نداشتیم . به هرحال فضای دهه بیست و سی را هیچکس بدون هدایت نمی توانست در بهترین راندمان پیش ببرد. نه اینکه افراد دیگری نیستند، بلکه هدایت اساسا با این فضا آشنا است. بر همین اساس  خیلی از اله مانهای دیگر با وجود او جلو می افتاد. من سالها با هدایت همکاری داشتم و کلیت این جریان باعث شد، این سریال نیز با هدایت شکل بگیرد.

***  بسیاری از سریالها و یا فیلمهای خارجی که دنباله دار می شوند تهیه کننده یا کمپانی به صرافت می افتد که از کارگردانهایی با سلایق ودیدگاههای متفاوت استفاده کند، تا همان موضوع از نظرگاه دیگر و رویکرد جدیدتری نگاه شود و فضاهای متفاوتی امتحان گردد. نمونه اش همین بتمن است که علاوه برتیم برتون، شوماخر و نولان هر کدام با روش و فضای کاملا متفاوتی آنرا کارکردند.
خیلی نکته خوبی گفتید، ممنون از این سطح سوالتان. این نکته بسیار نکته جذابی است. اما یک مورد را فراموش نکنیم؛ به هر حال ما دچار محدودیتهای بسیار زیادی هستیم. من به عنوان تهیه کننده در ایران قطعا محدودیتهای متعددی را برای تولید باید در نظر بگیرم. به هر حال وقتی یک کارگردان می آید... مخصوصا اینکه شما بهترین مثال را زدید، بتمن به یک رشد عجیب و غریب و شگفت انگیزی رسید، اگرشوالیه تاریکی واقعا درخشان بود، علت دقیقا همین نوع نگاه است، این فرصت در آن کشورها داده می شود، در حالیکه ما عملا با یک بودجه بسیار محدود این مجموعه را آغاز کردیم. بنابراین من نوعی می آیم تا ببینم کدام کارگردان می تواند در اندازه من بهترین راندمان را بدهد. قطعا هدایت بهترین مطلق نیست؛ افراد بهتر از هدایت هم هستند، اما به دلیل اینکه این ساختار را خودش خلق کرده، در سرعت تولید ایشان به مراتب امکان بهتری بود در واقع بهترین انتخاب برای این مقطع زمانی با این بودجه، خود هدایت بود.

*** در بحثهای اولیه بجز هدایت چه افرادی حضور داشتند که به هرحال شاکله تحقیقات فیلم شکل گرفت؟
آقایان سلیمی نمین که از مشاورین پروژه بودند، دکتر فهیمی فر و خود هدایت؛ دامنه بسیار زیاد تحقیق فیلم با توجه به اینکه صرفا خلق داستان نیست، بلکه داستانی است که از دل تاریخ در آمده و استناد به بهترین ماخذها شده که رئالیته کار بالا برود، به صرافت افتادیم تا از حاشیه رفتن داستان ها جلوگیری شود. بنابراین داستان را شکافتیم. شاید در آن دوران تحریفهایی هم شده باشد، اما دیدن چند منبع باعث شده خط درست قصه از دلش بیرون بیاد.

*** تیم و گروه  توليد کاررا چطور جمع کردید ؟ آیا روش خاصی در اين زمينه دارید؟
در بحث پیش تولید، اله مان های انتخابی زیادی داشتیم و به خیلی موارد فکر کردیم، فقط شاید تنها فردی که روی او متفق بودیم محسن ملکی به عنوان چهره پرداز بود که همه روی او متفق القول بودیم. چون چند تا کار هم با هدایت کار کرده بود، ملکی در "گرداب" جایزه بهترین گریم را هم گرفته بود.  درحوزه فیلمبرداری از افراد مختلف نظر خواستیم.از تجاربشان استفاده کردیم و تلاشمان را کردیم که از بهترین افرادی که می توانند با هدایت در کار هماهنگ شوند، کمک بگیریم .

*** علت اینکه طراحی نور به صورت جداگانه و منفک از تصویربرداری کار شد چه بود؟
ما متاسفانه با مشکلات زیادی در بحث نور مواجه شدیم، شاید علت آنهم نوع انتخابمان بود، ما در این کار جسارتهای زیادی انجام دادیم. تمام جلوه های ویژه منهای مواردی که به خاطر همین مساله نورمعظل شد. خیلی از بخشهای عظیم کارمان تماما جلوه های تصویری هست که به هیچ عنوان قابل تشخیص نبوده است.

***یعنی اشکالات نوری بوده است؟
یکی دو مورد اشکال داشتیم که البته آنرا هم اشکال به دلیل نوری نمی توانیم عنوان کنیم، بلکه به دلیل تنگنای زمانی بوده است . بحث جلوه های تصویری ما قرار بود در یک پروسه خاص زمانی انجام شود، اما شرایط به دلیلی ما را عقب انداخت و برای هر اپیزود ناچار بودیم جلوه های تصویری همان مقطع را انجام دهیم، بنابراین به اجبار در هر بخش اتفاقات کوچکی افتاد که البته به روند کارلطمه آنچنانی نزد اما قطعا اگر زمان بیشتری در اختیارداشتیم هیچ کدام از این مشکلات پیش نمی آمد. در نور و دوربین جسارتهای زیادی هم صورت گرفت.

*** امکاناتي که در کار تامین شد ،‌ با ابعاد اولیه سازگاری داشت؟
ما امکانات دیگری هم در این پروژه مد نظر داشتیم که در دل کار شکل پیدا نکرد حالا این تصمیم کارگردان بوده یا در تدوین و...اتفاق افتاده نمی دانم، اما تولیدمان تولید خوبی بود.

*** نحوه نظارتتان بر کار به چه صورتی است ؟
در این مورد من دقیقا لحظه به لحظه بالای سر تمامی بخشهای کاری حضور داشتم، اما اینکه بخواهم خطی بدهم یا نقطه نظری را تغییر بدم نه. کمک فکری می دهم و دوستان از کمکهایی که در مشورت بوجود آمده استقبال کرده اند و نتیجه گرفته ایم، اما الزام به اینکه حتما به عنوان تهیه کننده خاسته ای را دارم که بخواهد ازدیدگاه حرفه ای اجرا کننده من دور باشد، به هیچ عنوان پافشاری نمی کنم. شاید به عنوان توصیه می گویم و اگر مورد تایید قرار بگیرد، عملی گردد.

***  لوکیشن های متعددی در کار وجود دارد  . مثل صحنه هايي که  در بندر ترکمن، شهرک غزالی ، وزارت خارجه و... کار کرده اید. در اين ميان  به لحاظ تولید و تهیه  با مشکلات و موانع خاصی برخورد نکردید؟
ما در انتخاب لوکیشن هایمان به شدت موفق بوده ایم، به دلیل اینکه هم، زمان زیادی برای انتخاب داشتیم و هم گروه خوبی در اختیارمان بود. حتي در چند ملک کهنسال کارکردیم که بعد از تصویر برداری ما، آن ملکها تخریب شد.

*** در بندر ترکمن چند روز تصویر برداری کردید؟
آنجا لوکیشن های بکری داشت. ما در دوران پیش تولید آمارآنجا را داشتیم و بیشتر از ده روز تصویربرداری ما طول نکشید.

*** با مشکل تغییر آب و هوا در آنجا مواجه نبودید؟
آنجا نه، اما مشکل جوی که در لوکیشن برای ما پیش آمد و آسیب رساند فضای از دست دادن دانشگاه تهران در اپیزود پنج گلوله برای شاه بود، ما باید  صحنه ترور شاه را در محل دانشگاه حقوق می گرفتیم، چون تصویربرداری باید در عید سال 87 انجام می شد سرمای هوا را از دست دادیم  و پروژه هم در ان مقطع دارای معظلاتی شده بود امسال در بهمن تصاویر باقی مانده این اپیزود را گرفتیم؛ این تنها موردی بود که به لحاظ جوی کار ما را به تاخیر انداخت.

*** در تصويربرداري و برنامه ريزي به دلیل اپیزودیک کار کردن، داستان به داستان جلو می رفتید؟
نه " رج"  می زدیم.

*** پس بنا به اقتضای تولید برنامه ريزي را تغییر می دادید؟
بله چون نمی خواستیم زمان تصویر برداری طولانی شود.

*** در پروسه تولید تعداد بازیگران به هر دلیل کم یا زیاد نمی شد؟
خوشبختانه تمام بازیگران با ما نهایت همکاری را داشتند و به لحاظ اینکه پروژه دارای ویژگیهای بسیاری بود، اگر مورد یا قرار داد جدیدی هم پیش می آمد از نظر بازیگرها اولویت اصلی با این پروژه بود. خیلی ها قرار دادشان را بر اساس زمانبندی که با ما داشتند تنظیم می کردند.

*** کار دقیقا از چه تاریخی آغاز و چه زمان به اتمام رسید؟
از شهریور سال 1386 شروع و خرداد 1387 به اتمام رسید.

*** موارد متعدد مانند  کمبود بودجه، برف و باران و... کار را در این زمانها متوف نکرد؟
در دو مقطع به دلیل کمبود بودجه کار متوقف شد.
اما با وجودی که طی این نه ماه، دو ماه تعطیلی تصویر برداری داشتیم، با این وجود سر موعد مقرر تصویربرداری ما به پایان رسید.

*** این فشردگی باعث لطمه خوردن و فرسایش  نیروی انسانی نشد؟
بله  خیلی زیاد . اما آقای نجفی واقا نعمتی بود. او بچه ها را سر صحنه شارژ میکرد و ما سعی می کردیم گروه را شاداب نگه داریم. اما عملا این فرسایش اجتناب ناپذیر بود، طوری که گروه می گفتند تا به حال در هیچ پروژه ای این همه راندمان بالا و در عین حال تا این حد زیر فشار نبوده ایم.

*** همزمان و طبق برنامه از پیش تعیین شده حرکت می کردید؟
غیر از دو مورد کامل طبق برنامه پیش رفتیم.

*** تمرین با بازیگران هم صورت می گرفت و آیا اینگونه موارد تاخیردر کار ایجاد نمی کرد؟
به صورت موازی انجام می شد.

***در زمان تدوین سکانس یا نمای طولانی حذفی هم داشتید؟
به هر حال روال کار  است.
احتمال دارد در تکثير سريال در شبکه ویدئویی دوباره استفاده کنیم.  

*** برخلاف  سريال "کاراگاه "  که صدای احمد نجفی دوبله شده بود، در سري جديد  به چه دلیل از صدای خود او استفاده کردید؟
در سریال شرلوک هلمز در یک مجموعه دوبله هلمز را آقای جلال مقامی انجام داده اند و در قسمت دیگر با فرد دیگری این دوبله انجام شده که بیننده برای خوگرفتن با این تغییربه زمان نیاز داشت؛ در حالیکه در گارگاه علوی 1 علی رغم اینکه دوبله شده بود، در قسمت دوم صدای احمد نجفی تا حدی جا افتاده  و جذاب بود که افرادی که می دانستند در آن قسمت صدای نجفی دوبله شده بود، باورشان نمی شد.

*** با چه فرمتی کار کردید؟
 تصاویرمان با استفاده از جدیدترین سیستمهای نرم افزاری و سخت افزاری عملیاتی شد و بعد آنرا تبدیل به 35 م م کردیم. این سریال را با اغلب سریالهایی که 35 م م کار شده است، مطابقت بدهید؛ باورنکردنی است، یکی از دوستان تصور نمی کرد اینها تصاویر ویدئویی است.

*** سریال مربوط به دهه سی است، و شما بخش عمده ای را در لوکیشن های خارجی کار کرده اید، شاید از مشکلات اصلی  کار تولید تغییر شکل ظاهری شهراز لوله کشی گاز شهری گرفته تا تیر برق و علامتهای راهنمایی رانندگی، وسایل نقلیه و... باشد که به غیر واقعی شدن تصاویرمنجرمی شود. چطور با این وضعیت کنار آمدید؟
بخشی از اینها  از طریق نرم افزارو رایانه بعد از تصویربرداری خارج شد. بخش عمده ای از کولرهای آن زمان وزارت خارجه کولرهای گازی بود که در یکی از مطبوعات به اشتباه نوشته شده بود، تمام کولرهای گازی تبدیل به آبی شده که این اشتباه است.  در صورتیکه ما همه آنها را حذف کردیم.

تاریخ انتشار:26/12/87
ساعت انتشار:17:00